NA POCZĄTKU BYŁ ROCK! (cz. 5)

XXI wiek.

Przyszła nowa dekada, która otworzyła kolejny wiek. Znów muzycy musieli dostosować się do zmieniających się warunków. A czas nie tylko nie oszczędzał spóźnialskich, teraz stał się niezwykle „cenny” i nie czekał na nikogo.

Prócz dotychczasowych sposobów promocji muzyki rockowej, pojawiły się pomysły przeszczepione z Zachodu, których realizacji już nie można się było powstydzić. Informacje o zespołach, płytach, koncertach i innych około muzycznych sprawach znalazły swoje miejsce w profesjonalnych gazetach, radiostacjach oraz kanałach telewizyjnych.

Wśród pierwszej grupy mediów warto wymienić typowo rosyjskie tytuły, które walczyły o czytelnika wraz z kolorowymi przedrukami zagranicznej prasy.:

– Miesięcznik „FUZZ” (wydawany od 1991 r.) swoją wysoką pozycję na rynku zdobył dopiero ok. 1996 roku, a już trzy lata później zawiesił swój druk, by w parę miesięcy po tym pojawić się w internetowej wersji. Od 1997 r. przyznaje artystom swoje nagrody w 7 kategoriach.

– „Music Box” to periodyk zorientowany na profesjonalnych muzyków, który pojawił się w 1995 roku. Jego niezmiennym redaktorem naczelnym jest Andriej Bolszakow – były gitarzysta ARII i MISTRZA.

Muzyka rockowa znalazła swoje miejsce również w radiowym eterze . Nie mogąc się przebić z cięższymi dźwiękami w istniejących radiostacjach, grupa zapaleńców stworzyła dla nich osobne miejsce na innych falach.

„Наше радио” („Nasze radio”) założone w 1998 roku prowadzi od 2008 r. doroczną listę przebojów połączoną z nagrodą dla zwycięzcy pod nazwą Чертовая дюжина („Pechowa dwunastka”). W tym plebiscycie bierze w trzynastu kategoriach udział po trzynastu nominowanych, tylko jeden wygrywa, więc pozostali mają tytułowego pecha.

Drugim dużym przedsięwzięciem radiostacji jest prowadzenie jednego z największych rockowych rosyjskich festiwali Нашествие („Atak”, „Najście”).

Łatwiejszy start miało jednak „Радио Максимум” (”Radio Maksimum”), które wystartowało już w 1991 roku dzięki zagranicznemu kapitałowi, a swoje wejście zwiastowało utworem THE BEATLES „All You Need Is Love”. Również i ta radiostacja miała swój festiwal – MAXIDROM – jednak już trzy razy w swojej karierze był on zawieszany, natomiast profil muzyczny Maksimum powoli coraz bardziej skłania się ku popowi.

Swoją ofensywę ciężka muzyka przypuściła także na stacje telewizyjne. Spotkawszy się z niechęcią państwowych kanałów do promowania muzyki bardziej niszowej niż serwowana popowa papka, powtórzyła się historia radiostacji.

W 2004 roku na ekranach pojawiła się O2TV, a rok później A-One, która od 2002 do 2009 roku przyznawał swoje nagrody RAMP (Rock Alternative Music Prize). Dziś A-One to nie tylko telewizja, ale jednocześnie studio nagraniowe i firma fonograficzna.

Początek XXI wieku to także czas profesjonalizacji rocka – stwarzania lepszych warunków dla nagrań. Spośród producentów muzycznych wyłaniają się po kolei specjaliści od różnych gatunków, co stało się możliwe m.in. dzięki pojawieniu się nowych studiów nagraniowych.

Powoli swoje miejsca prób niektóre zespoły zamieniały w mini-studia. Z czasem część baz obrosła na tyle zaawansowanym sprzętem, że stały się one ciekawą alternatywą. Jednym z najlepiej wyposażonych prywatnych studiów jest dziś ARIA RECORDS – założona przez gitarzystę, basistę i tekściarza ARII. Dobrą sławą cieszy się również baza CZARNEGO OBELISKA , która słynie ze świetnych warunków do nagrywania perkusji.

Zabiegi związane z ulepszeniem realizacji dźwięku zbiegły się niestety z ogólnoświatowym spadkiem sprzedaży płyt kompaktowych, ale to już jest całkiem inna bajka…

Ksenia Przybyś

http://rosyjskimetal.blogspot.com/

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

„ARIA – moje biesy” to historia rosyjskiego heavymetalowego zespołu, który może pochwalić się dwudziestopięcioletnią działalnością. ARIA, często nazywana „rosyjskim IRON MAIDEN”, ma w swoim kraju status jednej z najważniejszych grup, u nas natomiast jest prawie całkowicie nieznana. Aby naprawić to przeoczenie autor przedstawia nam historię zespołu opartą wyłącznie na rosyjskojęzycznych źródłach. W swych poszukiwaniach dotarł do najbardziej niedostępnych artykułów, wspomnień i innych świadectw. Za zgodą autorów tekstów, w książce opublikowane są wszystkie dotychczas napisane dla ARII słowa do ich utworów oraz polskie tłumaczenia. Dodatkową ciekawostką jest szczegółowa dyskografia zespołu. Zapraszamy na spotkanie z ARIA…

PRZEJDŹ DO SKLEPU

Reklamy

Dodaj komentarz

Brak komentarzy.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

  • PARTNERZY:

  • Gazeta rosyjska
  • Listopad 2011
    Pon W Śr C Pt S N
    « Paźdź   Gru »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930